چهل نکته برای آسودگی خاطر
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 752
نویسنده : شاروم فرهنگ

 

اسیر نفس های خود باشید
وقتی به صدای تنفس خود فکر می کنید ، وقتی صدای آمد و رفت آن را می شنوید آرامش می یابید .

دوست خوب انتخاب کنید
دوستی با افرادی که هیجانی هستند بسیار سخت است و گاهی باعث ایجاد فشار عصبی در شما می شود . از سوی دیگر دوستی با افراد آرام ، اگر حتی برای کوتاهترین لحظات هم باشد ، شما را آرام خواهد کرد .

همیشه ده دقیقه زودتر حرکت کنید
به هر جایی که می خواهید بروید ، ده دقیقه زودتر حرکت کنید . با این کار ، نه مجبورید عجله کنید و نه دچار فشار عصبی می شوید ، به علاوه اگر همه چیز خوب پیش برود ، با ده دقیقه زودتر رسیدن فرصت خوبی برای استراحت قبل از شروع کار بعدی خواهید داشت . (از طرفی دیگر مناعت طبع خود را حفظ کرده عذر خواهی از کسی نمی کنید . همچنین به خوش قولی در بین دیگران مشهور می شوید . ن)

شکل ظرف میوه
هرچه بیشتر میوه بخورید ، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد . این احساس به اندازه خوردن میوه شیرین است . اگر در انتخاب میوه و ظرفی که می خواهید میوه ها را در آن بچینید و محیطی که می خواهید میوه در آنجا بخورید زیباتر باشد ، احتمال استفاده تان از میوه بیشتر می شود و کیفیت ذخیره غذایی تان بالاتر می رود .

به وقتش نگران شوید
نگرانی بسیاری از آدمها از اتفاقاتی است که در آینده قرار است بیافتد . مخصوصا ً چیزهایی که کمتر اتفاق می افتد . سعی کنید به حال بیاندیشید ، آینده را کسی ندیده است .

به مسایل کوچک توجه نکنید
یکی از مهمترین مهارتها در آرام بودن ، فکر نکردن به مسایل کوچک است . دومین مهارت ، کوچک شمردن تمام مسایل است .

چای نعناع بنوشید
اگر بتوانید چای نعناع را جایگزین نوشیدنیهای تحریک کننده ای مثل قهوه و چای کنید ، قدرت آرام ماندن شما چند برابر خواهد شد .

آرامش را بپذیرید
اگر می خواهید ضمیر ناخودآگاه خود را برای ایجاد حس آرامش فریب دهید، این جمله
را بارها تکرار کنید : «من هر لحظه احساس آرامش بیشتری می کنم . »

برس بزنید
از فرصت استفاده کنید و موهای کسی را برس بزنید . و یا حتی بهتر از آن ، موهای خود را برس بزنید و یا از کسی بخواهید که درست ، آرام و عمیق این کار را انجام دهد . این عمل به چندین نقطه آرامش در بدن پیغام می فرستد و تکرار آن باعث آرامش می شود .

کفش مناسب بپوشید 
بازتاب شناسان عقیده دارند که آرامش واقعی از پاها شروع می شود . طبیعی است اگر پا در کفش راحت باشد ، مثل این است که اصلاً کفش نپوشیده ایم و پا کاملاً راحت است و همین مسئله باعث آرامش می شود .

در همه چیز به دنبال بهترین باشید
تمرین کنید که در وجود مردم و در شرایط گوناگون به دنبال بهترین باشید . با این کار متوجه می شوید که این راه ساده و مثبت بودن ، مثبت بینی را تقویت می کند و هر دو آنها به آرامش منجر خواهد شد .

شما یک انسان هستید
کامل بودن را برای دیگری بگذارید . از همان که هستید راضی باشید . در نتیجه احساس آرامش بیشتری خواهید کرد .

به آهنگهای آرام گوش کنید
احتمالاً قرنها طول کشیده است تا معلوم شود که آهنگهای ملایم و لالاییها آرام کننده هستند . برای همیشه از این آهنگها در لحظات سکوت خود استفاده کنید .

در هر چیزی لذتی نهفته است
اگر به هر چیز با دقت و با تمرکز نزدیک شوید ، متوجه می شوید که در آن لذت و پیچیدگی خاصی نهفته است . خوشه انگور ، لیوان آب ، زمین چمن و یا آسمانی ابری و ... همه اینها در وجود خود زیبایی خاصی دارند که از دیدن آنها لذت می بریم و می توانند ما را به آرامش برسانند . (نقل است روزی حضرت عیسی (ع)از کنار لاشه بد بوی سگی عبور می کردند ، قبل از وی هر کس دیگری که عبور می کرد . پیف پیف کنان و با عجله گذر می کرد اما ایشان به آرامی گذر کرده و می فرمودند «به ، به» ، عجب دندانهای سفیدی خدا خلق کرده است ! پس در لاشه متعفن سگ هم می شود نقطه مثبتی را پیدا کرد . ن )

گذشته را دور بریزید
در پشیمان شدن از حقایق و وقایع گذشته ، دلایل منطقی وجود ندارد ، زیرا گذشته رفته و دیگر وجود ندارد و تنها خاطره آن به جا مانده است . وقتی به این باور رسیدید ، می توانید به آرامش برسید .

از کودکان درس بگیرید
آرامش را از کودکان بیاموزید ؛ ببینید چگونه آنها درست در همان لحظه ای که هستند زندگی می کنند و لذت می برند . وانمود کنید ، شما هم می توانید مثل آنها باشید .

آرام فکر کنید 
افکار آرامی داشته باشید . مناظر آرامی را نقاشی کنید . صداهای آرامی را به یاد آورید و بعد ببینید چه احساسی پیدا می کنید .

ریخت و پاشها را مرتب کنید 
بی نظمیهای فیزیکی ، تنشهای موجود در زندگی را افزایش می دهد . ریخت و پاشها را مرتب کنید تا به آرامش برسید .

هیجان عمدی ایجاد کنید
زمان تحریک پذیری و زمان آرامش را در خود تشخیص بدهید . هرگز خود را فریب ندهید که یک محرک می تواند آرامبخش باشد . چون این مسئله بر خلاف خاصیت محرکهاست .

از یک حیوان نگهداری کنید
سعی کنید پرنده یا یک حیوان دیگری را نگهداری کنید و با آن مهربان باشید . این حیوان به شما کمک می کند تا زودتر به آرامش برسید .

سی ثانیه وقت آزاد کنید
وقتی نگران کسی یا چیزی هستید به جای خلوتی بروید – حتی حمام هم مناسب است – و سی ثانیه افکار خود را متمرکز کنید و فکر کنید که چطور می توانید آرام شوید . این سی ثانیه می تواند ، مفیدترین ثانیه های یک روزتان باشد .

خطوط ریز را نخوانید
نوشته های ریز برای اهداف خاصی چاپ می شوند . مطالعه آنها باعث خستگی زیاد می شود . اگر می خواهید آرامش خود را از دست ندهید ، این طور نوشته ها را نخوانید یا از کسی بخواهید آنها را بخواند و برای شما توضیح دهد .

همان لحظه ببخشید

منتقل کردن یک احساس بد به یک نفر دیگر ، برای شخص فرستنده زیانبارتر است تا گیرنده . به خاطر خودتان هرچه زودتر ، حتی در همان لحظه گناهکار را ببخشید .

در را ببندید
گاهی زمانی می رسد که احساس می کنید باید از همه مزاحمتها دور باشید و به نیازها و مسئولیتهای خود فکر کنید . دست کم روزی یک ساعت ، تنها به اتاقی بروید و در را به روی خود ببندید .

بلند شوید
صافتر و کشیده تر از حد معمول بایستید . اصلاً فکر کنید طنابی به سر شما وصل است و شما را چند میلیمتر از سطح زمین بلند کرده است . هر چه احساس کنید بلندتر از سطح زمین هستید ، به همان اندازه احساس آرامش بیشتری خواهید کرد .

دیگران را لمس کنید
تماس انسانی با انسان دیگر ، یکی از مطمئن ترین راهها برای رهایی از فشار روانی است ؛ مثل وقتی که والدین ، کودک غمگینی را در آغوش می گیرند و او ناراحتی را فراموش می کند و یا وقتی که یک بوسه و دست دادن ، به یک نزاع پایان می دهد . دیگران را لمس کنید و یا بگذارید که آنها شما را لمس کنند .

شهرتان را سبز کنید
گیاهان از یک طرف اکسیژن تولید می کنند و از طرف دیگر دی اکسید کربن و آلودگیهای محیط را جذب می کنند . در محل کار و زندگی خود گیاهی نگه دارید تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید .هر چه اکسیژن بیشتری به شما برسد ، آرامتر خواهید شد .

لذت را در آرامش بجویید
برای پرورش عضلات ، تلاش مداوم و همراه با فشار لازم است ، اما روشهای ایجاد آرامش زمانی بهتر عملی می شوند که هیچ درد یا فشاری بر شخص وارد نشود . در حقیقت آرام بودن به نوعی به خودی خود ، یکی از بزرگترین لذتهای زندگی به حساب می آید .

به سکوت گوش کنید
سکوت عصاره آرامش است . باید بدانید که با زور نمی توان آن را ایجاد کرد . می توانید زمانی که فرا رسید ، آن را بپذیرید . اما اگر به سکوت گوش دهید ، یعنی به راستی گوش دهید ، آن را در جاهایی می یابید که انتظارش را ندارید . به تنها چیزی که نیاز دارید ، کمی تمرکز است .


توقع کمتری از خود داشته باشید

یکی از بزرگترین محدودیتهای زندگی ، معیارهایی است که ما در زندگی برای خود تعیین کرده ایم . سعی کنید گاه گاهی این معیارهای دست و پا گیر را فراموش کنید .

ساعت مچی دستتان نکنید
آیا تا کنون متوجه شده اید که وقتی ساعت مچی را از دستتان باز می کنید ، چقدر احساس آرامش می کنید ؟ هر چند وقت یک بار ساعتتان را باز کنید و خود را از فشار زمان نجات دهید .

با تقویت نیروی جنسی بر فشار روانی غلبه کنید
قرنهاست که گیاه «جین سِنگ» به عنوان یک تقویت کننده نیروی جنسی شناخته شده است و مصرف می شود . باید بدانید که اگر این گیاه به طور مداوم مصرف شود ، اثر بی نظیری برای آرام کردن سیستم عصبی دارد .

به انگشتان خود استراحت دهید
انگشت شست و نوک انگشتهای یک دستتان را به آرامی روی انگشت شست و انگشتهای دست دیگرتان بگذارید . وقتی بین انگشتهایتان یک تماس سطحی برقرار شد ، به مدت شصت ثانیه و آرام نفس بکشید و بگذارید ، آرامش وجود شما را در بر بگیرد .

لباسهای سفید بپوشید
لباسهایی که می پوشید ، رنگ آنها تأثیر عمده ای بر احساس شما می گذارند . انواع لباسهای راحت ، لباسهایی که پارچه آنها با الیاف طبیعی بافته شده و رنگهای روشن دارند به شما آرامش می دهند . به همین دلیل ، کسانی که «یوگا»کار می کنند ، سفید می پوشند .
از روغن گل رُز استفاده کنید
یکی از راههای لذتبخشی که آرامش ایجاد می کند ، ماساژ دادن است . با افزودن مقدار کمی روغن گل رُز به روغن ماساژ ، می توانید این تأثیر را دو برابر کنید .

پشت خود را صاف نگهدارید
متأسفانه بسیاری از صندلیهای راحتی غیر قابل استفاده اند . زیرا مواقع نشستن در آن فرو می روید . امروزه ثابت شده است که بهترین صندلی ، صندلی است که به شما در صاف نشستن کمک کند و بتوانید ، پشتتان را روی آن صاف نگهدارید .

وانمود کنید ، که امروز یک روز تعطیل است
فکر کنید که هر روز ، روز تعطیل است . هر روز کار کوچکی انجام دهید تا این حس را در شما به وجود آورد . آن وقت خواهید دید که چطور نگرانیها کمرنگ تر خواهند شد .

نقش یک فرد آرام را بازی کنید
وانمود کنید که فرد آرامی هستید و خصوصیات یک فرد آرام را بپذیرید . وانمود کنید که دیگران شما را فرد آرامی می بینند . طولی نمی کشد که آرام خواهید شد .

برای طول عمر خود بدوید
دویدن یکی از بهترین راههای غلبه بر فشار روانی است . این کار ساده است و به هیچ آموزش ویژه ای نیاز ندارد . در ضمن با پیمودن اولین دویست متر ، اثر آن معلوم خواهد شد .

راحت بخوابید
همه چیزهایی که در خواب شما اختلال ایجاد می کنند ، در برقراری آرامش هم اختلال ایجاد خواهند کرد . چیزهایی مثل ؛ قهوه ، کولا ، الکل و ... این خاصیت را دارند . سعی کنید این چیزها را مصرف نکنید تا خواب راحتی داشته باشید .



منبع : کتاب 150 نکته برای آسودگی خاطر - اثر پاول ویلسون - مترجم سپیده خلیلی – انتشارات قدیانی – چاپ چهارم 1382
 
 




:: موضوعات مرتبط: تناسب فکری و اندام , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: